Od krachu Bohemia Energy, jednoho z největších dodavatelů elektřiny, uplynuly tři roky. Pro statisíce zákazníků, kteří si tehdy zvolili tříleté fixace cen, nyní nastává klíčový moment rozhodování. Současně už uběhla delší doba od energetické krize z roku 2021, ale trh stále nese její dozvuky. K tomu se přidává rostoucí tlak na regulovanou složku ceny elektřiny kvůli potřebným investicím do infrastruktury, která ovlivňuje náklady domácností i firem.
Jaký bude vývoj trhu s energetickými komoditami v roce 2025 a co přinese zákazníkům? Na to jsme se ptali hned několika dodavatelů elektřiny a plynu.
Druhá část rozhovoru s panem Jakube Odložilíkem, šéfem TEDOM energie.
Máte konkrétní doporučení pro zákazníky, jak si zajistit lepší cenu elektřiny a plynu?
Každý by měl začít u sebe. Vzpomenout si na své dětství, jak ho rodiče posílali vypínat světlo, aby nesvítilo zbytečně. Já to dělám všude a pořád. I na návštěvě a v hotelu. Přiznejme si, že vysoká spotřeba je v řadě případů způsobená zbytečným plýtváním, i když si to třeba ani neuvědomujeme.
Máme třeba staré nehospodárné spotřebiče. Neplánujeme spouštění pračky nebo myčky, když je levnější proud, přestože mají časovač. Doporučil bych každému koupit si jednoduché zařízení, které umí měřit okamžitý odběr, obejít si spotřebiče a udělat si představu, co kolik „žere“. Často dojdete ke zjištění, že se do spotřeby propíšou třeba čtyři konstantně zapojené levné nabíječky na telefon. Začněme všichni prvním krokem: snižme naše potřeby a tím i spotřeby.
Druhým krokem je zamyslet se nad možností vyrábět alespoň část energií z vlastních zdrojů. U rodinného i bytového domu to zpravidla znamená snížit energetické nároky (tedy například zateplit) a až potom uvažovat třeba o vlastní fotovoltaice.
Domácnosti, které jsou nejdál a vyrábí více než spotřebují, pak mohou uvažovat třeba o zapojení do virtuálních elektráren. V Česku k tomu z mého pohledu zatím chybí větší motivace, opět je to velký prostor pro zlepšení zejména na straně legislativy.
A třetí doporučení – řešte energie zejména v době, kdy vás nepálí. Na nejlepší ceny energií dosáhnete v době, kdy máte dojem, že „platíte málo“. Čas od času zkontrolujte nabídky a pokud je někde výhodnější, nebojte se převléknout kabát. Platí to hlavně o konci jara a létu. To je doba, kdy se všichni koupeme v moři a na energie nemáme čas ani chuť. Ale je to taky doba, kdy jsou na tom trhy zpravidla nejlépe. A je tedy vhodná doba na to hledat dobrou nabídku.
Jakým způsobem se připravujete na možné budoucí energetické krize nebo výkyvy v dodávkách?
Svět je samozřejmě stále složitější. Ale příprava na velké energetické výzvy je především rolí státu a jeho úřadů a institucí. My se spíš snažíme pomáhat klientům zvyšovat jejich soběstačnost a energetickou bezpečnost. TEDOM jako energetická skupina se může opřít nejen o silné ESCO služby, ale i technologické know-how. Naše portfolio služeb je poměrně široké a dále se rozkračujeme do dalších a dalších energetických odvětví.
Cílem je větší stabilita, a právě obrana proti případným budoucím krizím. Za zmínku taky určitě stojí to, že náš přístup k zajištění obchodních pozic je velmi konzervativní. Máme zahedgováno pravidelně více než 90 % a často více než 95 % našich pozic vůči zákazníkům.
Jak se vaše společnost připravuje na možnou digitalizaci energetiky, například implementaci chytrých elektroměrů nebo zapojení do chytrých sítí?
Dlouhodobě upozorňujeme, že Česko má zpoždění. Ve Španělsku nebo Itálii je takřka 100% pokrytí chytrými elektroměry. V Itálii je například jeden dodavatel, který zákazníkům nabízí odměnu za to, že v konkrétních hodinách odstřihnou svoji domácnost od sítě. Je fascinující, jak jsou v jiných zemích daleko.
Svět řeší využití umělé inteligence pro predikci a čtení velkých dat z chytrých sítí. A my děláme jednou za rok odečty ze starých „hodin“. Postup výměny za chytré elektroměry je ze strany distributorů plouživě pomalý a laxní. To je pouze ukázka toho, jakou má v Česku efektivnější nakládání s energiemi prioritu.
My jsme však připraveni tyto nové benefity následně okamžitě do nabídek pro zákazníky zahrnout. Vidíme, co se dá s chytrým elektroměrem vymyslet. Třeba pro majitele rodinných domů můžete nabízet de facto „energetiku na klíč“ – veškeré starosti s optimalizací dokážeme převzít, protože máme přesná data, jak se dům chová a jdete při vylepšování najisto.
Plánujete nabízet nové služby, jako je řízení spotřeby, nebo sdílení dat se zákazníky?
Dnes to již v určité míře děláme na úrovni firem. Ale jak bude postupovat legislativa, budou se tyto možnosti otevírat stále více i pro běžné domácnosti. Naše vize je jednoduchá – udělat z dodávky energií přehlednou věc, které bude každá domácnost rozumět.
Součástí služeb dodavatelů jako je TEDOM, budou brzy například i plány na průběžnou optimalizaci spotřeby. V měsíčním vyúčtování tak budete například splácet baterii nebo třeba fotovoltaickou elektrárnu, které si pořídíte „z úspor“, na které díky nim dosáhnete.
Jak vnímáte trend komunitní energetiky? Plánujete v této oblasti zákazníkům nabídnout konkrétní řešení?
Komunitní energetika v podobě, ve které je nyní nastavena, je zatím jen takový mezikrok. I u ní se setkává „starý“ centrální systém energetiky s tím decentralizovaným. Aby fungovala tak, jak si běžní laici představují, bude to chtít ještě spoustu času a legislativy.
Nejlépe to vynikne na příkladu. Představte si, že jako spotřebitel platíte za elektřinu třeba 2500 korun v rámci dlouhodobého tarifu. Od souseda byste ji občasně bral za 2000 korun. Pro obchodníky to znamená ale zásadně složitější situaci. Elektřinu, kterou pro vás měli rezervovanou, musí prodat levněji jinde. A Vám pak nedokážou poskytnut tak výhodný běžný tarif.
A ani ta „levnější“ elektřina od souseda není tak levná, jak to může vypadat. Na spotovém trhu byste ji pravděpodobně sehnali za polovic, a ještě nezpůsobili svému dodavateli odchylku.
Každopádně až dopadne i krok „B“, půjde energii lépe akumulovat, změní se možná přístup k distribuci, pak to bude dávat smysl.