Během výběru nových bariér modelová situace s použitím Fordu F-150 ukázala, že takové vozidlo je na Bourbon Avenue schopné vjet rychlostí od 19 do 112 kilometrů v hodině. Podobný vůz Shamsud-Din Jabbar 1. ledna použil okay útoku, který si vyžádal 14 životů a dalším 35 lidem způsobil zranění. Přesto nyní město kolem slavné ulice postaví bariéry, které by jej také nezastavily, pokud by nejel menší rychlostí než 16 kilometrů v hodině, uvádí deník The Guardian.
Z dokumentů z výběrového řízení vyplývá, že město upřednostnilo snadnou ovladatelnost bariér, protože s těmi stávajícími byly neustále problémy. Právě odstraňování stávajících bariér a jejich probíhající náhrada podle kritiků vedení města vystavila občany na Nový rok nebezpečí. Z dokumentace výběrového řízení však vyplývá, že by smrtícímu útoku nezabránil ani jeden typ bariér.
V den útoku vjezd na Bourbon Avenue, kterým útočník projel, blokovalo pouze policejní SUV. Jabbar se mu jednoduše vyhnul najetím na široký chodník, šlápl na plyn a najel do davu. Následně zemřel v přestřelce s policií. Podle federálních úřadů byl bývalý americký voják před útokem zradikalizován a přísahal věrnost Islámskému státu.
Terorista z New Orleans chtěl válku věřících s nevěřícími
Amerika
Útok navíc ukázal další chybu výběru nových bariér, protože během něj město vůbec nepočítalo s možností, že by auto mohlo být schopné vjet na Bourbon Avenue po chodníku. Útočník si vybral jeden z mála vjezdů, kde to možné je.
Představitelé města po zveřejnění dokumentů o výběrovém řízení na dotazy reportérů neodpověděli, ale podle zdroje obeznámeného s jeho průběhem je teď čekají „těžké schůze“, když je jasné, že by ani nové bariéry nijak nepomohly.
Tentýž zdroj však rozhodnutí vedení města částečně hájil, protože to podle něj muselo balancovat potřebu ochrany obyvatel s nutností zachovat běžnou povahu dopravy. V případě Bourbon Avenue je navíc potřeba snadné manipulace s bariérami ještě důležitější, protože přes den je tato ulice otevřena vozidlům, zatímco večer se z ní stává pěší zóna. Dodal, že ačkoliv nově instalované bariéry stoprocentně zastaví pouze vozy jedoucí maximálně 16 kilometrů v hodině, neznamená to, že rychleji jedoucí auta výrazně nepoškodí nebo nezpomalí.
V případě velkých událostí jako Tremendous Bowl nebo slavností Mardi Gras budou nadále nejzranitelnější části Bourbon Avenue blokovat i velká zaparkovaná vozidla, ale v každodenním provozu je toto opatření nepraktické, dodal anonymní zdroj.
Jako ve válečné zóně. Kamera zachytila okamžik, kdy do davu v New Orleans vjelo auto
Amerika